• Kontakt

Norrporten satsar på nytt huvudkontor i Sundsvall

Fastighetsaktiebolaget Norrporten har med hjälp av arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune inrett sitt nya huvudkontor i centrala Sundsvall. Arkitektkontoret, som är mångfaldigt prisbelönat, har därmed färdigställt sin geografiskt mest nordliga skapelse hittills.

– Med satsningen understryker vi att Sundsvall är vår bas i företaget. Dessutom vill vi leva som vi lär. Dagligen jobbar vi med att utveckla kontorsmiljöer för våra hyresgäster. Ett modernt kontor skapar ökad effektivitet och lönsamhet, säger Anders Wiklander, VD på Norrporten.

Norrportens huvudkontor är utformat som en stad med kvarter och parker. Tanken är att det ska spegla företagets affärsidé med förvaltning och uthyrning av fastigheter i svenska stadskärnor.

– Det här är första kontoret vi har utformat på över sex år. Det har varit ett ovanligt roligt uppdrag. Jag har fått i stort sett fria händer att göra vad jag önskade och jag är mycket nöjd med resultatet, säger arkitekt Ola Rune.

Fristående mötesrum liknar stadskvarter med glasade, speglande fasader. Mellan dessa finns öppna ytor som parker eller torg. Färger i inredningen signalerar vad rummen ska användas till. Blått för mer slutna rum och grönt för de öppna ytorna. Olika zoner för möte och arbete ska göra arbetssättet för Norrportens drygt 30 anställda effektivare och stimulera till spontan kommunikation och kreativitet. Till vissa arbetsplatser går det att stänga dörren. De flesta medarbetarna sitter i en öppen miljö. Tanken är att kontoret ska vara flexibelt så att nya medarbetare snabbt ska kunna rymmas. VD:s traditionella rum försvann under ritningsarbetet. Hans kontor ersattes av ytterligare ett mötesrum.

– Jag sitter nästan aldrig bakom ett skrivbord. Jag ägnar merparten av min arbetsdag till olika möten med medarbetare, kunder och beslutsfattare. Det var bättre att använda mitt tänkta kontor till ett utrymme som också kan användas av andra, säger Anders Wiklander.

Arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune har tidigare, bland mycket annat, ritat Café Operas nya inredning i Stockholm, kulturhuset Sfera i Kyoto och svenske ambassadörens residens i Berlin. Bilder på interiörer från kontoret hittar du här.

För ytterligare information: Anders Wiklander, VD Norrporten: 060-64 12 00, 070-554 70 40. Ola Rune, arkitekt: 070-579 40 15